صدام سلاح شیمیایی را از چه کشوری گرفت؟


صدام سلاح شیمیایی را از چه کشوری گرفت؟
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره جنگ ایران و عراق سندی را ارائه کرد که بررسی آن اهمیت بسیاری دارد.
پایگاه خبری ریشه

حمایت کشورهای غربی از رژیم بعث در زمان دیکتاتوری عراق مسئله پنهانی نیست، اما اسنادی منتشر شده که عمق حمایت‌ها و همکاری‌های راهبردی دو طرف برای مقابله با انقلاب اسلامی را مشخص می کند.

 

1.jpg

نشریه اینترنتی فارین پالیسی در گزارشی اسنادی را  ارائه داده است که مشخص می کند سازمان مرکزی ایالات متحده CIA از استفاده گسترده ارتش صدام دیکتاتور سابق عراق بر سلاح‌های شیمیایی علیه رزمندگان و مردم ایران با اطلاع بوده اما با این وجود اقدام به همراهی و کمک به این دولت کرده است.

پیش از این دولت ایالات متحده تلاش کرد تا با متهم کردن دولت بشار اسد به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ تروریست‌ها در این کشور زمینه را برای حمله و ساقط کردن دولت منتخب، فراهم کند.

 از سوی دیگر رسانه‌‌های مختلف آمریکایی تلاش کرده‌اند که دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی متهم و زمینه را برای تهاجم نظامی آمریکا به این کشور فراهم کنند.به عنوان مثال بی بی سی به شواهدی دست یافته است که در دو سال اخیر و از زمانی که سازمان ملل دستور نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه را صادر کرد بیش از 60 مورد حمله شیمیایی در جریان جنگ داخلی این کشور انجام شده است.
 

2.jpg

یک کارشناس تسلیحات شیمیایی هم به بی‌بی‌سی گفت شواهد بسیار قوی وجود دارد که در سوریه گاز خردل به کار گرفته شده باشد.

دو سال پیش و با انتشار گزارش‌هایی از استفاده تسلیحات شیمیایی در سوریه ، شورای امنیت سازمان ملل رای به خلع سلاح شیمیایی سوریه داد تصمیمی که دولت این کشور پذیرفت و زرادخانه شیمیایی آن تحت نظارت سازمان ملل منهدم شد. با این حال همچنان گزارش‌هایی از استفاده تسلیحات شیمیایی منتشر می‌شود.
 

4.jpg

چند ماه پیش سازمان ملل طرح تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمایی را تصویب کرد تا دریابد چه افراد ، گروه‌ها و یا حکومت هایی در استفاده سلاح‌های شیمیایی دست دارد.

گفتنی است دولت سوریه مکررا و قویا اتهام به کارگیری سلاح‌های شیمایی را رد کرده است.

سازمان منع سلاح‌های شیمایی با بررسی 3 مورد از حمله ‌های صورت گرفته به سازمان ملل گزارش داد که به طور قطع و یقین مواد شیمیایی به صورت مکرر و سازمان یافته بعنوان سلاح در سوریه به کار گرفته‌ شده‌اند.

طارق مجیر رئیس بیمارستانی در شهر مارع سوریه جایی که آسیب‌دیدگان سوانح شیمیایی را می‌پذیرد می‌گوید: پس از دیدن علائم به وجود گاز خردل مشکوک شده است.
 

3.jpg

اکنون دو سال از آن ادعاها می گذرد و اسنادی از آن منتشر شده است که  کاخ سفید همیشه در برابر اتهامات در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی اینگونه قاطع عمل نمی‌کند.

در سال 1988 و ماههای پایانی جنگ ایران و عراق دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده به وسیله تصاویر ماهواره‌ای متوجه شدند که ارتش ایران در حال کسب دستاوردهای ویژه در میان خلاءهای ارتش عراق است که همین مسئله سبب شد تا این موضوع به صدام دیکتاتور سابق عراق اطلاع داده شود و پس از آن نیز از سلاح شیمیایی به عنوان راهکار موثر به ارتش بعث پیشنهاد داده شود.
دولت وقت آمریکا به ریاست رونالد ریگان نیز از استفاده رژیم بعث از جنگ افزار شیمیایی اطلاع داشت اما واکنشی نسبت به این مسئله نشان نداد.

ایالات متحده در همراهی با رژیم صدام تنها نبود. عراق در جنگ با ایران در مجموع 93 فروند از این جنگنده‌ها از فرانسه خریداری کرد و به طور گسترده از آنها برای عملیات‌های شناسایی، حمله به اهداف زمینی و حمله به کشتی‌ها استفاده کرد.

در 3 مهرماه 1359 سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه در خصوص جنگ ایران و عراق اظهار داشت: دولت فرانسه از همان ابتدای جنگ به طور آشکار حمایت خود را از اقدام عراق در حمله به ایران اعلام نمود.

نخست وزیر فرانسه نیز در 7 مهرماه سال 1359 در واکنش به حمله عراق اظهار داشت: میانجی‌گری فرانسه میان ایران و عراق را رد می‌کند.

از بزرگترین شرکت‌های صادر کننده جنگ افزار و تسلیحات شیمیایی به عراق می‌توان از شرکت پتروبراس به مدیریت فروش بین‌المللی کارلوس سانتانا اشاره کرد.

در اواخر سال 1976 هیئت عراقی به دو شرکت انگلیسی تولید صنایع شیمیاییici) ) به نامهای باب کاک و ویل کاکس مراجعه و در خواست دایر نمودن کارخانه تولید عوامل شیمیایی ولی با پوشش حشره کش‌های آمیتون، دمنون، پارااکسان و پارایتون را کرد که اطلاعات چگونگی توافقات و انجام تعهدات به دلیل محرمانه بودن پرونده بایگانی شده است.

هیئت عراقی به دو شرکت بزرگ مواد شیمیایی به نامهای منته دیسون و تکنی پترول جهت تولید گاز فلج کننده اعصاب مراجعه کردند که نام آن شرکت‌ها ورد زبان روزنامه نگاران گردید و کمیته روابط سیاسی خارجه آمریکا در زمره فروشندگان سلاح‌های شیمیایی به عراق به ثبت رسیده است.

همچنین آن دو شرکت از سال 1977 در تولید سلاح‌های شیمیایی مستقیما نقش داشتند که اسامی و نقش آنها در برنامه جام جهان نمای بنگاه دولتی بی بی سی در 27 اکتبر 1986 با عنوان راز سامره و دیگر منابع آمده است.

نقش آمریکا در دهه 70 در تجهیز عراق به سلاح‌های مخرب شیمیایی عیان‌تر می‌شود به نحوی که از سال 1977 تا نیمه سال 1983 عراق از طریق دلال بزرگ دیگر تسلیحات نظیر "الحداد" عرب تباری با شناسنامه آمریکایی که به کمک دلال معروف آمریکا "دلول" فلسطینی تبار آمده بود توانست مواد اصلی تولید گاز سمی سارین را به دست آورد.

شرکت‌های آلمانی "هی برگ"، "کارل کولب" و "پروساگ" و... عمده‌ترین قسمت‌های فنی و تجهیزاتی کارخانجات سامره را ساخته و با نظارت مهندسان و کارشناسان خبره راه‌اندازی گردید.

گاز خردل نخستین محصول کارخانجات افسانه‌ای سامره در سال 1983 حاصل این همکاری شیطانی بود که عراق در عملیات خیبر با حضور وزیر خارجه آمریکا در بغداد علیه رزمندگان ایران آن را به کار گرفت که آمریکایی‌ها به قصد نزدیکی‌ بیشتر به کشورشان از این جنایات چشم پوشیدند.
 

5.jpg

اکنون با فاش شدن اسناد رسمی آمریکا از استفاده سلاح شیمیایی توسط رژیم بعث در زمان صدام سازمانهای حقوق بشری مجددا با یک استاندارد دو گانه روبه‌رو شدند از جمله همراهی با صدام برای حمله به ایران و تلاش این روزهایشان برای ثابت کردن دولت قانونی بشار اسد به بهانه جعلی استفاده از سلاح شیمیایی!

مهمترین جمله رهبر انقلاب در سال ۹۴ انتخاب شد

«رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»؛ این جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مهمترین و به یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۴ از نگاه مردم انتخاب شد.
 «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید». این جمله‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مهمترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ی رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۴ از نگاه مردم انتخاب شد. دومین جمله‌ی منتخب، هشدار رهبر انقلاب از به‌کاربردن تعبیر «تندرو-میانه‌رو» توسط برخی از افراد است؛ همچنین واکنش رهبر انقلاب نسبت به «پروژه‌ی نفوذ دشمن» نیز به عنوان جمله سوم انتخاب شده است.
این سومین سال متوالی است که پاسخ رهبر انقلاب به تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی از سوی مردم به عنوان مهمترین جمله بیانات ایشان در سال انتخاب می‌شود. از نگاه مخاطبان در سال ۹۳جمله‌ی «ملت، عاشق مبارزه‌ى با صهیونیست‌هاست»  و سال ۹۲ نیز جمله «اگر غلطی از آنها [رژیم صهیونیستی] سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد» مهمترین جملات سال بودند.
 
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/32622/123.png

 در نظرسنجی‌ای که از هفدهم تا بیست‌و‌پنجم اسفندماه توسط پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با موضوع مهمترین جمله سال رهبر انقلاب از دید کاربران برگزار شد، مردم، جملات گوناگونی را انتخاب کردند. بررسی مجموع حدود ۲۰ هزار نظر و پیامک دریافت شده نشان میدهد سه جمله‌ی پرتکرار زیر در میان پاسخ‌ها، مهمترین جملات رهبر انقلاب از نظر کاربران در سال نود و چهار هستند:

سومین جمله: یکی از پرتکرار موضوعاتی که در بین نظرات مخاطبان مشاهده می‌شد موضوع «نفوذ» بود که اکثرا به جمله‌ای از بیانات رهبر انقلاب در اشاره داشت: «ملّت بزرگ ایران این شیطان بزرگ را از کشور بیرون کرد؛ نباید بگذاریم دوباره برگردد؛ نباید بگذاریم از در رفت، از پنجره برگردد؛ نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند.» ۹۴/۶/۱۸
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/32518/6-2.jpg
 
دومین جمله منتخب مخاطبان، هشدار رهبر انقلاب به تکرار ادبیات دشمن در داخل توسط عده‌ای و القای تقسیم‌بندی تندرو-میانه‌رو در داخل کشور بود: «از ادبیّات دشمن استفاده نکنید. دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانه‌رو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانه‌رو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ی حقیر هستم.» ۹۴/۱۲/۵
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/32518/12.jpg

و اما مهمترین جمله سال ۹۴ از نظر مردم:
رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای بود در پاسخ به زیاده‌گویی سران رژیم صهیونیستی فرمودند: «بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را میکنیم. بنده در جواب عرض میکنم اوّلاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدّت هم روحیّه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند» ۹۴/۶/۱۸

لحظه‌شماری مشهدی‌ها برای دیدار با ولی‌امر مسلمین

سرزمین خورشید در روزهای آخر اسفند حال و هوای نوروز به خود گرفته و بوی بهار می‌دهد اما در این بین حضور رهبر فرزانه انقلاب در نخستین روز از سال در این شهر مقدس جلوه‌ای دیگر به شهر داده به طوری که از هم اکنون مشهدی‌ها برای دیدرا با ولی‌امر مسلمین لحظه‌شماری می‌کنند.

شمارش معکوس روزهای آخر سال سرعت گرفته و هر روز با شدتی غیرقابل وصف به گونه‌ای می‌گذرد که گویی ثانیه‌ها عشق سرعت گرفتند تا هر چه زودتر امسال را به پایان ببرند و سال جدید را آغاز کنند.

در این هوای آخر اسفند، مشهد نیز از خیابان ‌ها و مغازه‌‌ها گرفته تا حرم مطهر رضوی حال و هوایی نوروزی به خود گرفته و شهر آماده استقبال از بهار و زائران سرزمین خورشید شده است.

*تکاپوی خرید در روزهای آخر اسفند

کوچه پس کوچه‌‌ها و خیابان‌‌های مشهد آماده میزبانی از بهار شدند و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود، خانه تکانی این رسم قدیمی و هر ساله ایرانی‌ها به پایان می‌رسد و بسیاری از آنها در تکاپوی خرید به سر می‌برند.

کم‌کم به تعداد مغازه‌هایی که در سطح شهر آکواریوم‌های شیشه‌ای بزرگ حاوی ماهی قرمز را همراه با تنوعی گسترده از سبزه نوروز و سنبل قرار داده‌اند، افزوده شده است.

تکاپوی خرید از زائران و مجاوران گرفته تا کودکانی که همراه والدین خود به بازار و خیابان‌ها آمده‌اند در روزهای آخر اسفند شدت گرفته و هنوز بسیاری در تکاپوی خرید یا تغییر لوازم منزل خود هستند و به این ترتیب رفت و آمد وانت بارهای لوازم منزل در شهر به چشم می‌خورد.

اما در این بین بازارهای منتهی به حرم حال و هوای قشنگی دارند، از طرفی زائرانی به دنبال خرید سوغاتی هستند و از طرفی مردمی که برای خرید شب عید در این قسمت از شهر حضور دارند.

*تنوع انواع المان‌های نوروزی در مشهد

در این میان البته عده‌‌ای هنوز در تکاپوی آماده‌سازی شهر هستند و در ترددهای شهر می‌توان رنگ‌آمیزی جداول شهری، کاشت انواع گل در میدان‌ها، خیابان‌ها و بوستان‌ها را نظاره‌گر بود.

تکاپوی آماده‌‌سازی شهر اما از مدت‌ها پیش آغاز شده است، علاوه بر این تنوع المان‌های نوروز همچون سال‌های گذشته در میادین و خیابان‌های مختلف مشهد خودنمایی می‌کند، برخی از المان‌ها طراحی منحصر به فردی از گل دارد و در برخی دیگر تنوع رنگ را می‌توان جست و جو کرد.

فرودگاه، راه‌آهن، پایانه مسافربری و ورودی شهر این روزها پذیرای زائران حریم رضوی است چراکه از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای ورود زائرانی که قصد دارند سال تحویل را در حرم رضوی باشند، انجام شده است.

*جلوه نورانی گنبد طلایی حرم امام رضا(ع)

خیابان امام رضا (ع) مشهد شرایط ویژه‌ای دارد، چراکه با گام نهادن در آن گنبد طلایی حرم امام رضا(ع) با گلدسته‌‌هایش دیده می‌شود که همچون نگینی در شهر می‌‎درخشد، گنبد طلای حرم امام رضا (ع) چشمان هر عاشقی را تر می‌‌کند. آری، نجوای السلام علیک یا علی ابن موسی‌الرضا (ع) زائران و مجاوران به گوش می‌‌رسد و هرچه به روزهای آخر سال نزدیک می‌شود ریسمان‌های چراغ‌های رنگی در حرم رضوی بیشتر می‌شود.

این روزها حرم رضوی میزبان هزاران هزار زائر عاشق است که هزاران کیلومتر را به عشق شمس شموس خود گذرانده‌اند. بسیاری از زائران در کنار تکاپوهای معمول آخر سال ساعات بیشتری را در حرم رضوی می‌گذرانند.

* لحظه دیدار با یار آفتاب نزدیک است

شهر بهشت در نخستین روز از سال با شهرهای دیگر تفاوت حائز اهمیتی دارد و آن هم میزبانی از آقا و ولی‌فقیه است، مجاوران حضرت رضا(ع) هر سال این عشق و امید را در دل می‌پرورانند که در نخستین ساعات از سال جدید دیداری با رهبر خود تازه کنند و از فرمایشات ایشان بهره ببرند.

برای مردم مشهد و زائران حرم مطهر رضوی افتخار بزرگی است که هر سال در نخستین روز از بهار میزبان رهبر خود باشند و در همین راستا نیز از هم‌اکنون تمام اقدامات برای بهره‌مندی مردم از فرمایشات معظم‌له فراهم شده است به گونه‌ای که مردم مشهد برای این دیدار لحظه‌شماری می‌کنند.

این روزها  صدای گام‌های بهار در سرزمین شمس شموس بیشتر به گوش می‌رسد، سالی نو با همه فراز و نشیب خود در راه است....

عکس/ زیباترین پرتره‌های رهبر انقلاب در سال 94

در زیر مجموعه‌ای از منتخب زیباترین تصاویر حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را مشاهده می کنید.

پیشنهاد جدید وزیرخارجه آمریکا به حکومت آل سعود

شبکه 24 تلویزیون روسیه اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیرش با ولیعهد عربستان در ریاض پیامی از کاخ سفید به همراه داشته مبنی بر این که واشنگتن حاضر است در مقابل دریافت نفت از نظام پادشاهی عربستان حمایت کند.
این شبکه روسی گزارش داد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با محمد بن نایف، ولیعهد عربستان گفته است: می‌توانم به شما تضمین دهم که سربازان ما از پادشاهی عربستان حفاظت خواهند کرد اما برای ناکام کردن طرح‌های ایران، باید بازار را با نفت ارزان غرق کنیم.

کری افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای احیای جسدی مرده (اتحاد جماهیر شوروی) تلاش می‌کند و ما برای قانع کردن شریکانمان و پنتاگون برای تدوین یک استراتژی جدید و استقرار هواپیمابرها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش خواهیم کرد و به همین دلیل من معتقدم که جای نگرانی وجود ندارد.

شبکه 24 تلویزیون روسیه اعلام کرد اطلاعاتی از جزئیات این نشست مشترک به دست آورده است که نشان می‌دهد عربستان نسبت به سیاست‌های آمریکا در منطقه احساس شکست می‌کند به نحوی که ولیعهد سعودی در این دیدار به کری گفته است: "سیاست‌های شما این برداشت‌های بد را برای ما برجای گذاشته است که نظام آمریکا به آسانی می‌تواند تاریخی از دوستی را رها کند به همین دلیل ما به دنبال تقویت رابطه خود با انگلیس یا اسرائیل هستیم."