شیعه واقعی کیست؟

شیعه واقعی مشخصاتی دارد که امام صادق (ع) به این مشخصات می پردازد.

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح حدیثی از امام صادق (ع) می گوید:

امام صادق(ع) در مورد مشخصات شیعه واقعی می‌فرمایند: «إنما شیعه الجعفر من عفه بطنه و فرجه و شده الجهاده و العمل الخافه و رجا الثوابه و خاف العقابه».

1) «من عفه بطنه»؛ حرام نخورد، عفت بطن داشته باشد، وسواس داشته باشد در حلال و حرام.

حالا اگر می‌دانید این آقا حرام خوار و رشوه خوار است،چرا به خانه او می روید و غذا می‌خورید؟ شیعه کسی هست که حلال بخورد.

2) «و فرجه»؛ فرجش هم عفت داشته باشد. زنا نکند، گناه نکند، دامنش را آلوده نکند.

3) «و شده الجهاده» جد و جهدش هم در عبادت زیاد باشد. به فکر نماز اول وقت، نماز شب، نماز جماعت، خمس، مکه باشد.

4) «و العمل الخاف»؛ و هر کاری که می‌کند برای خدا بکند نه برای ریا. مسجد می‌سازد برای خدا، بیمارستان می‌سازد برای خدا.

5) «و رجا الثوابه»؛ امید ثواب هم داشته باشد. عبادت کند امید هم داشته باشد که خدا ثواب می‌دهد.

6) «و خاف العقابه»؛‌ از عقاب خدا هم بترسد.

اگر چنین انسانی دیدید که این صفات را دارد، شیعه امام صادق(ع) است.

۲ دستور صریح رهبر معظم انقلاب به فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش

.
۲ دستور صریح رهبر معظم انقلاب به فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش


 امیر کیومرث حیدری  فرمانده نیروی زمینی ارتش در جمع کارکنان ستاد این نیرو گفت: به فضل خداوند و به نمایندگی از کارکنان نیروی زمینی حامل سلام شما به ولی امر مسلمین بودم، ایشان مطالب بسیار ارزشمند و گران‌سنگی فرمودند، بنده خداوند را شاکرم که نیروی زمینی ارتش در ذهن نورانی ایشان جایگاه ویژه ای دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: بنده هیچ ادعایی ندارم که از فرماندهان قبلی بهتر هستم بلکه شاگرد آن عزیزان بوده‌ام. از محضر امیر محمدی‌فر، امیر دادرس و امیر پوردستان مطالب زیادی آموخته‌ام، ولی تصمیم دارم گام های بلندتری بردارم و بهترین مطالبی که از این عزیزان آموخته ام را اجرا کنم، جایگاه ما به میزانی است که بتوانیم رضایت فرمانده معظم کل قوا را فراهم آوریم و مهم این است که رفتار ما در چارچوب منویات ولی امر مسلمین باشد و تلاش باید بر این معطوف شود که اوامر ایشان به بهترین نحو اجرا شود.

حیدری اظهار داشت: برنامه ای در 5 حوزه محضر فرمانده کل قوا ارائه کردیم، نیروی انسانی، ساختار سازمان نیروی زمینی، تجهیزات و تسلیحات، راهبردها و روش‌ها و اماکن و تاسیسات که در تمامی این برنامه ها، محور و اساس اوامر مقام معظم رهبری(حفظه الله) است.

وی گفت: فرمانده معظم کل قوا دو دستور صریح بیان فرمودند، بهبود  معیشت کارکنان و ارتقاء توان رزمی، ماموریت اول بنده بهبود وضعیت معیشت کارکنان خواهد بود، چون روحیه بسیار مهم است و از ابزار و تجهیزات بدون روحیه نمی توان بخوبی استفاده کرد.

فرمانده نیروی زمینی اظهار داشت: حفظ کرامت و حرمت انسان ها بخشی از معیشت است، باید امکانات موجود به خوبی بین همه تقسیم شود و اینطور نباشد که فقط عده ای از آن استفاده کنند. نگاه ما در نیروی زمینی، نگاه عدالت محور است در شغل دادن و سایر مسائل. هرکس احساس کرد عدالت نسبت به او رعایت نشده است، این حق را به او می دهم به هر شکل ممکن پیامش را به گوش من برساند و قول می دهم بررسی کنم و اگر حقی داشت، به او بازگردانم.

وی با توصیه کارکنان نیروی زمینی به برخورد خوب با مراجعه کنندگان به ستاد نیروی زمینی گفت: حفط کرامت انسانی از بدیهی ترین رفتار های انسانی است و کارکنان ستاد نیرو باید همواره حرمت مراجعین را حفظ کنند، حتی اگر حق هم با آنان نبود با خوشرویی و احترام با آن ها برخورد کنند و تاجایی که امکان دارد مشکل آن ها را حل کند.

حیدری خطاب به فرماندهان یگان‌های نیروی زمینی گفت: فرماندهان موظفند مشکلات کارکنان را در یگان مربوطه حل و فصل کنند و تا جایی که امکان دارد از ارجاع آن ها به ستاد نیرو خودداری کنند.

علت اصلی سفر میشل عون به عربستان

رای الیوم نوشت سفر میشل عون به ریاض به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی او، برای کمک به ریاض برای خارج شدن از انزوا در سطح عربی است.

  روزنامه رای الیوم چاپ لندن سرمقاله خود را به سفر میشل عون، رئیس جمهور لبنان به عربستان اختصاص داد. رای الیوم این سوال را پاسخ داده است که چرا عون، نخستین مقصد سفر خارجی خود را عربستان قرار داده است. رای الیوم در ابتدا نوشت: شاید نقش رسانه ای لبنان در سالهای اخیر کاهش یافته است، اما نقش سیاسی آن همچنان برای طرفهای مختلف در منطقه، اهمیت دارد و نشانه آن، سفر میشل عون، رئیس جمهور لبنان به کشورهای منطقه است، سفری که از عربستان آغاز می شود و سپس به قطر می رسد و در مصر پایان می یابد. اما اینکه میشل عون نخستین سفر خود را به ریاض انجام می دهد، برای بسیاری سوال برانگیز است زیرا ریاض، روابط بحرانی با تهران دارد و در همین حال اقدامات ریاض برضد حزب الله لبنان و به طور کلی شیعیان، بر کسی پوشیده نیست و این در حالی است که میشل عون، گزینه کسانی است که به سوریه و ایران نزدیک هستند. 

 

رای الیوم افزود: بر همین اساس انتظار می رفت دمشق، نخستین مقصد عون باشد به ویژه آنکه ایران و سوریه، از نخستین کشورهایی بودند که به میشل عون تبریک گفتند. برخی منابع نزدیک به حزب الله و سوریه به رای الیوم گفتند که حزب الله از سفر میشل عون به عربستان استقبال می کند همانگونه که از تحکیم روابط لبنان و عربستان و نیز حل بحران سیاسی در لبنان استقبال می کند، راه حلی که به ریاست جمهوری میشل عون و نخست وزیری سعد الحریری منجر شد.

 

همین منابع معتقدند که عربستان تلاش می کند نقش خود را در لبنان ترمیم کند، نقشی که در سالهای اخیر ضعیف شده است. با این حال به نظر می رسد میشل عون ممکن است سه هدف را از سفر به عربستان دنبال کند. نخست تلاش برای رفع اختلافات بین ریاض و تهران و دمشق، هرچند دستیابی به چنین هدفی بعید است زیرا تهران و دمشق، هم اکنون در موضع قدرت هستند و ریاض در موضع ضعف قرار دارد و علاوه بر این، مسکو پیشتر برای چنین هدفی تلاش کرده بود اما به آن دست نیافت. هدف دیگر میشل عون می تواند تلاش برای گرفتن کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان باشد که یک سال پیش لغو شد. تحقق این هدف نیز با توجه به کاهش قیمت نفت و در پی آن کاهش درآمد عربستان، بعید به نظر می رسد زیرا عربستان فقط در یک سال، هفتاد میلیارد دلار کسری درآمد نفتی داشته است. اما هدف سوم سفر عون به عربستان، ممکن است تلاش برای اطمینان بخشیدن به کشورهای عربی خلیج (فارس) برای جذب گردشگران این کشورها باشد تا به چرخه اقتصاد لبنان کمک کند. این در حالی است که بیش از 250 هزار لبنانی در عربستان به کار مشغولند و ارزی که وارد چرخه اقتصادی لبنان می کنند، از اهمیت بسباری برخوردار است و این در حالی است که عربستان در پی اختلاف با حزب الله، از بسیاری از آنها خواست خاک عربستان را ترک کنند. سفر میشل عون به عربستان در همین حال این پیام را به همراه دارد که او رئیس جمهور همه لبنانیها است بنابر این نزدیکی او به حزب الله، به این معنی نیست که فقط نماینده آن باشد و در نتیجه به کشورهایی که رابطه خوبی با حزب الله ندارند هم سفر می کند. 

 

رای الیوم در پایان نوشت: با این حال به اعتقاد ما سفر میشل عون به ریاض، صرفا به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی وی محسوب می شود به ویژه به این علت که عربستان هم اکنون در حالتی از انزوا در سطح عربی به ویژه در ارتباط با لبنان  به سر می برد و برای شکستن این انزوا تلاش می کند و چه بسا سفر عون به ریاض، به خارج شدن عربستان از انزوا کمک کند.