دفاع تمام قد «آمانو» از ایران


دفاع تمام قد «آمانو» از ایران

«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللیانرژی اتمی در بیانیه‌ای برای شورای حکام در خصوص نظام راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: آمریکا خروج از برجام را ماه گذشته اعلام کرد. آژانس همچنان به درخواستشورای امنیت سازمان ملل و مجوز شورای حکام، بر راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام ادامه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: همانطور که در جدیدترین گزارش من به شورای حکام بیان شد، آژانس طبق پروتکل الحاقی به تمامی سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز به بازدید داریم، دسترسی کامل داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه چنین دسترسی‌هایی اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل و اعتماد را تقویت می‌کند.  آمانو تصریح کرد: در 25 ماه می، کمسیون مشترک برجام مرا برای حضور در بخشی از نشستی که در وین برگزار شد، دعوت کرد. من به حاضران، گزارشی از فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران، ارائه کردم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی (تأیید) عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به وسیله ایران طبق توافقات پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌های مرتبط با نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش پیشین خود اجرای برجام بوسیله ایران را مورد تأیید قرار داد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد وین، تصریح کرد که درخواست آمانو برای همکاری به موقع به مفهوم آن نیست که ایران قوانین برجام را نقض کرده است بلکه آژانس «ایران را ترغیب می‌کند فراتر و بالاتر از شرایط» برجام عمل کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.