موبایلی سرکرده داعشی،ترکیه را رسوا کرد

اخبار داعش : «جبار المعموری» از فرماندهان گروه «الحشد الشعبی» عراق امروز دوشنبه از نقش ترکیه در حمایت از عناصر تروریستی داعش پرده برداشت.
موبایل سرکرده داعشی،ترکیه را رسوا کرد

المعموری در گفت‌وگو با شبکه خبری «السومریه نیوز» از کشف یک دستگاه تلفن همراه متعلق به یکی از سرکرده‌های داعش خبر داد که در واقع این تلفن از نقش سرویس اطلاعاتی ترکیه در حمایت از گروه تروریستی داعش پرده بر می‌دارد.

به گفته این فرمانده الحشد الشعبی، تلفن مذکور دو روز پیش در شمال صلاح الدین در کنار یکی از سرکرده‌های داعشی پیدا شد که کشته شده بود.

وی همچنین خبر داد که در این تلفن همراه پیام‌هایی از سرویس اطلاعاتی ترکیه وجود دارد که نشان می‌دهد آنکارا از طریق تأمین امنیت راه‌های ورود و خروج عناصر داعش از ترکیه به عراق و بالعکس از این گروه تروریستی حمایت می‌کند.

المعموری همچنین تصریح کرد: «تلفن همراه حاوی اطلاعات مهم دیگری است که نمی‌توان آن را فاش کرد و از این روی به گروه‌های امنیتی متخصص انتقال داده شد».

این در حالی است که مدارکی دال بر حمایت مستقیم ترکیه از داعش و خریداری نفت توسط این کشور از این گروه تروریستی وجود دارد.

موشک بالستیکی که آل سعود را نشانه رفت!

سخه اولیه توچکا از سال ۱۹۷۶ وارد خدمت شد و در سال ۱۹۹۱ دست کم ۱۳۰۰ موشک توچکا و احتمالا ۷۰۰ لانچر پرتاب در خدمت ارتش سرخ بود.
موشک بالستیک تاکتیکی او تی ار-۲۱ موسوم به "توچکا" که ناتو آن را اس اس ۲۱ اسکارب می‌نامد، یک موشک بالستیک سوخت جامد تک مرحله ای کوچک است که دارای دقت بالایی بوده و می توان با آن اهداف مختلفی مانند انبارهای سوخت، ساختمان های  مهم، آشیانه ها و.. را هدف قرار داد.

موشکی که به سوی محل استقرار تفنگداران اماراتی در یمن شلیک شد یک، بالستیک روس است که "توچکا" نام دارد.

 

توچکا

 

نسخه اولیه توچکا از سال ۱۹۷۶ وارد خدمت شد و در سال ۱۹۹۱ دست کم ۱۳۰۰ موشک توچکا و احتمالا ۷۰۰ لانچر پرتاب  در خدمت ارتش سرخ بود.

توچکا اولین  بار در نبرد سال ۱۹۹۹ در چچن به کار رفت که بین ۶۰ تا ۱۰۰ توچکا شلیک شد و بعد از آن روسیه در نبرد علیه گرجستان، دست کم ۱۵ توچکا شلیک کرد.

هم اکنون حدود ۲۲۰ پرتابگر و احتمالا ۳۰۰ تا ۳۳۰ توچکا در روسیه عملیاتی هستند که احتمالا تمامی آنها از نوع بی هستند.

 

توچکا

 

این موشک دارای طول ۶٫۴ متر است و یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی انفجار شدید ترکش شونده دارد. این موشک بر روی یک شاسی متحرک چرخ دار به صورت تکی نصب می شود و این خودرو، یک خودروی آبی-خاکی است و از این رو تحرک بسیار بالایی دارد و سرعت آن ۶۰ کیلومتر در ساعت است و در برابر الودگی های شیمیایی و رادیو اکتیو مقاوم است. موشک توچکا را می شود بدون هیچ سرویسی تا ده سال ذخیره کرد، ولی بعد از این مدت باید برای  سرویس میان عمر به مراکز تعمیراتی  ارسال شود.

توچکا در سه مدل مختلف توسعه یافت 

او تی ار ۲۱ A (اسکارب A)

 اولین نسخه  تولید در سال ۱۹۷۶ عملیاتی شد  دارای برد ۷۰ کیلومتر و دارای خطای ۱۵۰ متر است، اگرچه   میزان واقعی  زیر ۵۰ متر گزارش شده. وزن کامل این مدل ۲۰۰۰ کیلوگرم است. می شود بر روی کلاهک به غیر از کلاهک انفجاری ترکش شونده با شعاع تاثیر گذاری ۲۰۰ متری  شامل  ۱۴۵۰۰ تکه فلز از پیش بریده شده برای  ترکش   میتواند در ۲۰ متری بالای هدف برای بیشتری آسیب رساندن  به هدف منفجر شود و یا کلاهکی شامل  ریز  مهمات ضد تانک  مغناطیسی  را شامل  ۵۰ مین  و یا ضد نفر شامل  ۵۰۰  ریز مهمات  نیز نصب کرد. وزن کامل این مدل 2000  کیلو گرم است.

 

توچکا

 

او تی ار ۲۱ B یا (اسکارب B)

 شبیه به نسخه  قبلی با برد ۱۲۰ کیلومتر و دارای یک سر جنگی ضد رادار است که دایره خطای  آن ۹۵ متر ذکر شده، اگرچه دایره خطای  متوسط آن ۵۰ متر است. این نمونه در سال ۱۹۸۸ وارد خدمت شد و دارای وزن ۲۰۱۰ کیلوگرم بود.

او تی ار ۲۱ C (اسکارب C)

 نسخه دوربرتر و سنگین تر با برد ۱۸۵ کیلومتر و دایره خطای ۷۰ متر که در سال ۱۹۹۰ وارد خدمت شد. این نسخه در سال ۱۹۹۰ توسعه یافت، ولی ورود و یا عدم ورود آن به خدمت در ارتش روسیه هرگز تائید نشد.

 

توچکا

 

موشک توچکا همان موشکی است که شهریورماه در پادگان صافر در مارب دهها نظامی اماراتی و عربستانی و بحرینیی را تکه تکه کرد. 

 

توچکا

 

سامانه موشکی یمن در تمامی استانها استقرار یافته است و هیچ یک از امکانات اطلاعاتی امنیتی عربستان نمی تواند محل آنها را شناسایی کند.

سامانه موشکی که به کار خواهد رفت، در سطح بالایی از پیشرفت و فن آوری قرار دارد و می تواند تمامی اهداف را در عربستان مورد اصابت قرار دهد.

 

توچکا

 

 

روایت یک وزیر از توچکا

از وزیر پیشین دفاع یمن در سال 2006 شنیده شده است این وزیر دفاع هنگام ذخیره سازی موشکهای توچکا از صالح پرسیده بود چرا این همه موشک ذخیره می کنیم و صالح جواب داده بود تا اگر عربستان با ما وارد جنگ شد، تا پنجاه سال مهمات داشته باشیم.
 
توچکاهای یمن از کجا آمده است؟

اوکراین در زمان فروپاشی اتحاد شوروی، ۵۰۰ توچکا از شوروی به ارث برد که برخی از آنها را به کشورهای یمن (۸۰ فروند)، سوریه (۴۰ فروند) و ارمنستان صادر کرد، ولی هنوز ۹۰ موشک باید در این کشور باشد. سوریه از این موشک چندین بار در سال۲۰۱۲ علیه تروریست ها استفاده کرد که فیلم ان نیز منتشر شد. یمنی ها  نیز در سال جاری بر اساس فیلمی که منتشر کردند، چند بار از موشک توچکا علیه عربستان استفاده کردند که آخرین آنها روز جمعه گذشته (13 شهریور 94) بود که به جمعی سیاه معروف شد.

 

توچکا

 

به غیر از این سه کشور، آذربایجان، قزاقستان و بلاروس نیز این موشک  را در اختیار  دارند و جمهوری چک، لهستان و مجارستان نیز دارای  نسخه  A بودند که از خدمت خارج کرده اند. گفته شده کره  شمالی بر اساس توچکا موشکی با نام کا-ان ۰۲ توسعه داده است.

تجربه ثابت کرده است در صورت فرسایشی شدن جنگ یمن، این جنگ به جبهه سوم یعنی جنگ میان متجاوزین کشیده خواهد شد.

عربستان و 9 کشور عربی دیگر به جز عمان از ششم فروردین حملات هوایی و دریایی علیه گروه مقاومت مردمی یمن را آغاز کردند و تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها و مدارس و حتی منازل مردم این کشور را بمباران کرده اند که در اثر آن بیش از پنج هزار یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته شده اند.

 

توچکا

 

 

حملات سنگین موشکی ارتش یمن، چند صباحی است که سعودی‌ها را وادار به عقب کشیدن خودروهای زره‌ای خود از مرز یمن کرده است. براساس گزارشات بدست آمده برخی از پاسگاه‌های مرزی عربستان در پی این حملات تخلیه شده‌اند. این در حالی است که نیروهای یمن در شهریور ماه گذشته یکی از شدیدترین عملیات‌های خود را علیه سعودی‌ها ترتیب دادند، به طوری که بسیاری از مواضع سعودی ها از جمله پایگاه نظامی جلاح در جازان عربستان به تصرف نیروهای یمنی درآمد. 

 

توچکا

پایان دوران یکه تازی آمریکا در خلیج فارس+عکس

 ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا به عنوان یک بازیگر مخرب ایفای نقش می‌کند و این موضوع در دو دهه اخیر خود را به خوبی نشان داده است.

از سال 2001 میلادی که ایالات متحده آمریکا به افغانستان و پس از آن در سال 2003 به عراق حمله کرد، منطقه غرب آسیا را با آشوب‌ مواجه و این موضوع یکی از نقاط تاریک سیاست‌های دفاعی و امنیتی ایالت متحده آمریکا در دوران نئو محافظه کاران بود.

 آمریکا در ده سال اخیر سعی کرده حضور نظامی در خلیج فارس را تقویت کند و البته در این زمینه با ایفای نقش نیروهای موثر منطقه‌ای همچون ایران؛ با چالش های جدی در این زمینه مواجه شده است.

 

پایان

پایان

 

دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا و خصوصا خلیج فارس به پایان رسیده و قدرت های نوظهور همچون ایران با داشتن نیروهای مسلح کارآمد در برابر یکه تازی امپریالیسم ایستادگی کردند. دلایلی همچون ضعف نیروهای آمریکایی در برابر نیروهای مسلح ایران و موفقیت جمهوری اسلامی (نیروی دریایی سپاه به عنوان نیروی عمل کننده در تنگه هرمز و خلیج فارس) در تامین امنیت منطقه از جمله دلایل  در آستانه پایان یافتن یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیاست .

در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) ارتش با اخطار یکی از پرسنل آجا ناو آمریکایی که وارد منطقه رزمایش شده بود محل رزمایش را ترک کرد و در رزمایش پیامبر اعظم انهدام ماکت ناو "یواس اس جان نیمیتز" نمونه‌ای از آن بود که قدرت آمریکا تحقیر شد و این ها همه نشانه زوال اقتدار آمریکا در منطقه غرب آسیاست.

**هافینگتون پست:  اگر چین در مسیر رابطه با ایران گام بردارد آمریکا دیگر حرفی در غرب آسیا برای گفتن نخواهد داشت

هافینگتون پست در مقاله‌ای به قلم "دیوید اولالو" به انتقاد قدرت‌های غربی درمورد دخالت نظامی روسیه در بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: درحالیکه مقامات آمریکایی مراتب اعتراض و نارضایتی خود را از حضور روسیه در سوریه ابراز می‌کنند، همه از تحکیم روابط چین با ایران غافل شده‌اند.

 هافینگتون پست تصریح کرد: اگر چین در مسیر تحکیم روابط سیاسی، نظامی و تجاری با ایران قدم بردارد و در این راه برنامه‌ریزی کند؛ بدون شک سیاست‌ خارجه واشنگتن حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بدون شک نقش راهبردی خود در غرب آسیا را از دست می‌دهد. 

ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس با یک سد جدی به نام نیروی دریایی سپاه مواجه شده که هرگونه تحرک ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس را رصد می‌کند و  موشک‌های ضدکشتی و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در مواقع لزوم به تهدیدات احتمالی نیروی دریایی ارتش آمریکا پاسخ می‌دهند.

**دریادار تنگسیری: کل ساحل را مسلح کرده ایم

دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی نداسا در تامین امنیت خلیج فارس گفت: در بحث تجهیزات می‌دانیم که تجهیزات ما بومی است و این تجهیزات در تحریم کامل تولید می‌شود؛ از جمله شناورها، موشک‌ها، راکت‌اندازها و سلاح‌های جدید.

 

دریادار تنگسیری تاکید کرد: ما بایستی از لحاظ کمیت این تجهیزات را روز به روز بیشتر و کل ساحل را مسلح کنیم که تقریبا این کار را کرده‌ایم. وی اظهار داشت:‌ ما الان به گونه‌ای عمل می‌کنیم که همه جا هستیم و هیچ جا نیستیم یعنی در کل ساحل حضور داریم اما دشمن نمی‌داند که ما کجا هستیم. دریادار تنگسیری همچنین تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که شناورهایمان روی زمین هم باید متحرک باشند یعنی هر شناور یک کِشنده دارد که می‌تواند روی جاده با سرعت 60 کیلومتر جابجا شود.

 وی در ادامه این اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که بایستی تجهیزات‌مان را به زیر زمین ببریم و این کار را کرده‌ایم. تونل‌هایی که ما ایجاد کرده‌ایم در کل جنوب و بسیار زیاد است که دشمن نمی‌تواند آن را تصور کند.

 جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: این تونل‌ها می‌تواند هم موشک‌ها هم سلاح‌هایی مثل راکت‌اندازهای متحرک و هم شناورها را در خود جای دهد و دشمن هم می‌داند و به همین خاطر ترس و واهمه دارد؛ لذا ما اعتقاد داریم که رعب و وحشت را اینگونه در دشمن ایجاد کنیم.

 جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: ما اعتقاد داریم که دشمن توانمندی این را دارد که پایگاه‌های ثابت را بزند لذا در کل خلیج فارس و دریای عمان گستردگی خود را ایجاد کردیم.

 

پایان

پایان

 ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس دیگر از آن هیمنه دهه 70 و 80 برخوردار نیست و در یک دهه اخیر نیروی دریایی سپاه پاسداران کنترل استراتژیک "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" را به دست گرفته و یکی از دلایلی که نشان می‌دهد دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا به پایان رسیده ، حضور نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان شاهراه اقتصادی مهم دنیاست.

ارتش ترکیه یک ارتش فانتزی و شیک است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه ترکیه ظرفیت توسعه قدرت هم ندارد، گفت: یک ارتش فانتزی با وجود تجهیزات شیک، اما حتی یک بار هم با کردها نجنگیده است.

 سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین مجمع عالی بسیج، گفت: هروقت اسلام طلوع کرد همه مشرکان و دشمنان اسلام علیه دین خدا لشکرکشی کردند، اما اسلام با همه این کارشکنی‌ها مسیر جهاد، میدان نفوذ و شعاع تأثیر خود را یافت.

وی افزود: کسانی اسلام را گسترش دادند که در دوران شعب ابی‌طالب تحریم اقتصادی را تجربه کردند و با پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه مهاجرت کردند. همه جنگ‌های بزرگ جهان در منطقه جهان اسلام و برای تغییر سرنوشت اسلام رخ داد؛ حتی جنگ‌هایی که در اروپا شکل گرفت برای سرنگونی مسلمانان بود.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه از روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد، آمریکا و رژیم صهیونیستی به 14 کشور مسلمان حمله کردند و آمریکا به‌تنهایی به 7 کشور مسلمان حمله کرد، تصریح کرد: اما به‌فضل الهی و به‌برکت هدایت ولی فقیه چه در دوران امام(ره) و چه در دوران باشکوه رهبری معظم انقلاب، ایران تمرکز استراتژیک دشمن بر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر هم زد؛ این یک هنرنمایی و اعجاز الهی است که در اوج محاصره نظامی همه این تمرکزها بر هم خورد.

سردار سلامی اضافه کرد: زمانی گلوله‌های توپخانه آنان اهواز و شهرهای ما را هدف قرار داد تا مفهومی به‌نام اسلام را از جفرافیای سیاسی جهان اسلام حذف کنند، اما اسلام و انقلاب توانست میدان نبرد را تغییر دهد.

وی با ابراز "امروز به شعاع عمل ما نگاه کنید، فرزندان ما در شرق مدیترانه در رصد تحولات هستند" گفت: نظم ساخته قدرت‌های بزرگ کاملاً فرو ریخته است. دریای سرخ، مدیترانه، لبنان، سوریه و بحرین که از ایالات آمریکا بود دیگر این‌گونه نیست. آنها میدان‌های وسیعی را از دست دادند.

جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: امروز با تحولات پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم، اما وقتی تحولات را مطالعه می‌کنیم به این حقیقت الهی پی می‌بریم که پیروزی در دست ماست.

سردار سلامی با تأکید بر "همه دشمنان ما فصل مشترک دارند و همه آنها در بُن‌بست راهبردی و سرگردانی برای ادامه سیاست‌های خود روبه‌رو شدند" افزود: ترکیه را ببینید، این کشور می‌خواست نقش قدرت بزرگ منطقه را ایفا کند، اما این کشور ظرفیت تأثیرگذاری بر 10 متر آن سوی خود را هم ندارد. احساس می‌کرد فضا برای بازیابی نقش گسترده فراهم است، اما پس از پنج سال صرف هزینه‌های مالی، سیاسی و اقتصادی هیچ توفیقی در هیچ عرصه‌ای به دست نیاورده است.

وی با اعلام "ترکیه را ناتوان استراتژیک می‌دانیم با یک ارتش فانتزی" گفت: این بلوف‌ها و تهدیدهای آنها به‌پشتوانه آمریکایی‌ها زده می‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه ترکیه ظرفیت توسعه قدرت هم ندارد، گفت: یک ارتش فانتزی با وجود تجهیزات شیک، اما حتی یک بار هم با کردها نجنگیده است.

وی افزود: عربستان را ببینید، آنها به قدرت آمریکا متکی هستند. حالا قدرت ایران اسلامی را ببینید که این‌قدر سریع انبساط پیدا کرده و ظرفیت‌های عظیمی را در ورای مرزها در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن ساخته است. جفرافیای قدرت ایران در برابر آرایش‌های استکبار را ببینید که چگونه آمریکا را وادار به تغییر راهبرد کرده است.

سردار سلامی تأکید کرد: عربستان برای مقابله با یمن نفت را در بشکه‌ای 35 دلار متوقف کرده، اما آنها در میدان یمن هم گیر کرده‌اند. میدان یمن برای عربستان به یک باطلاق مرگبار تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: سیاست‌های آنها در عراق و سوریه هم دچار شکست شده و این هم فرجام حزن‌انگیزی برای عربستانی‌هاست که فکر می‌کنند در جدال نیابتی با نظام مقدس ما صاحب نفوذ در دنیای اسلام شوند. آنها در قصرهای شیشه‌ای زندگی می‌کنند و نمی‌توانند در میدان‌های سخت با ما مقابله کنند. کاهش قیمت نفت بزرگ‌ترین خسارت را برای آنان به‌همراه داشته است. ذخایر ارزی‌شان هم به‌شدت کاهش یافته است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: آمریکا را ببینید، قدرت‌یابی داعش برای آمریکا زنگ خطر شده، جالب است به داعش حمله می‌کنند، اما وقتی ما هم به داعش حمله می‌کنیم از داعش حمایت می‌کنند و این انفعال آنها را نشان می‌دهد. قدرت پیش‌بینی عمیق برای تنظیم یک راهبرد در سوریه برای آمریکا یک معضل شده و نمی‌دانند بشار اسد بماند یا برود. آمریکا اکنون در عراق دچار سرگردانی است که بماند یا برود.

سردار سلامی اضافه کرد: آمریکا به یک بازیگر عادی تبدیل شده، ما در میدان عمل آنها را ارزیابی می‌کنیم. نیروی زمینی آنها توان آن‌چنانی ندارد. موازنه در میدان به‌نفع ماست. آن کسی در میدان سیاسی عرض اندام می‌کند که توان ابتکار عمل داشته باشد و ما این ابتکار را در مذاکرات هسته‌ای دیدیم که توان فوق‌العاده‌ای که فرزندان انقلاب در محور مقاومت خلق کردند چه فایده‌ای برای تیم هسته‌ای ایران در میز مذاکرات داشته است.

وی در پایان متذکر شد: تروریست‌ها و حامیان آنها بدانند فصل اینکه کسی بتواند به صورت مبارک حضرت زینب سیلی بزند، گذشته است. ما گردن‌های‌شان را به آسمان پرت می‌کنیم و انگشتان‌شان را قطع می‌کنیم و اجازه چنین جسارتی را نخواهیم داد.

سفارش خرید بمب برای جنگ احتمالی با ایران!

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی از سفارش خرید انواع بمب‌های هوشمند از قبیل بمب‌های سنگرشکن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار توسط عربستان از واشنگتن خبر داده و مدعی شده این سفارش‌ها برای «جنگ احتمالی با ایران» است.

 یک پایگاه آمریکایی با انتشار خبر سفارش 1.3 میلیارد دلاری ریاض از واشنگتن برای خرید بمب‌های هوشمند مدعی شده که دلیل سفارش عربستان سعودی برای این سلاح‌ها، «جنگ احتمالی با ایران» است.

چندی پیش در خبرها آمده بود که دولت آمریکا طرح فروش بیش از یک میلیارد دلار سلاح به عربستان را مورد تصویب قرار داد. بر این اساس واشنگتن تایید کرده که مهمات هوا به زمین و تجهیزات مرتبط، پشتیبانی لجستیک و قطعات مورد نیاز به ارزش حدود 1.29 میلیارد دلار در اختیار ریاض قرار می‌دهد .

حالا امروز پنجشنبه یک پایگاه آمریکایی در گزارشی از سفارش 1.3 میلیارد دلاری خرید بمب‌های هوشمند توسط عربستان سعودی از واشنگتن خبر داده است.

«استراتژی پیج» در مطالب با عنوان «تدارکات: بمب‌های هوشمند برای ایران» مدعی شده که عربستان سعودی با سفارش خرید انوان بمب‌های هوشمند از قبیل بمب‌های لیزری و سنگرشکن درصدد «جنگ احتمالی با ایران» است.

در این گزارش آمده است: «عربستان سعودی اخیرا سفارش خریدی دیگر به ارزش 1.3 میلیارد دلار برای بمب‌های هوشمند از آمریکا ارائه داده است. این سفارش شامل 12 هزار بمب لیزری و بمبهای مجهز به سیستم موقعیت‌یاب جهانی(GPS) است».

«استراتژی پیج» مدعی شد: «تنها کشوری که در منطقه اهداف زیادی برای هدف قرار گرفتن بمب‌های BLU-109 است، ایران می‌باشد». در نتیجه به نظر می‌رسد به منظور جنگ احتمالی با ایران باشد».

در ادامه این گزارش درباره تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی عربستان سعودی تصریح شد: «اغلب هواپیماهای مورد استعمال برای بکارگیری از بمب‌های هوشمند 153 جنگنده بمب‌افکن‌ اف 15 مدل اس‌اِی هستند. این البته شامل 84 نوع جدید سفارش داده شده در سال 2012 و 69 اف 15 مدل اس که نوسازی شده می‌شود».

به گفته این پایگاه، اسرائیل در ابتدا مخالف فروش این فناوری پیشرفته بمب‌افکن‌ها به سعودی‌ها بوده اما آمریکا با «مذاکرات محرمانه» مشکل را حل کرده است.

بر اساس این خبر، ‌قرار است که روند تحویل اف 15‌های نوسازی و تجهیز شده به عربستان سعودی در سال 2016 آغاز شود که البته برای ریاض هزینه‌ای بالغ بر حدود 30 میلیارد دلار دربرخواهد داشت.