آمریکا: ایران به زودی موشکی جدید آزمایش می‌کند

به گفته چندین مقام آمریکایی، ایران تا چند روز آینده نمونه جدیدی از موشک‌های بالستیک با نام «سیمرغ» را آزمایش می‌کند.
آمریکا: ایران به زودی موشکی جدید آزمایش می‌کنداتاق خبر 24

به نقل از فاکس‌نیوز، به گفته مقامات آمریکا، ایران در حال آماده‌شدن برای پرتاب موشک دوربرد جدیدی در چند روز آینده است. موشک مذکور، سیمرغ نام دارد و محل سوخت‌گیری آن مشخص نیست. 

به گفته این مقامات، آزمایش مذکور با اقدامات موشکی گذشته ایران تفاوت دارد و نمونه موشک مذکور تاکنون بوسیله این کشور پرتاب نشده است. این موشک به شکلی طراحی شده است که با خود ماهواره‌ای را به درون فضا حمل می‌کند. 
 
مقامات آمریکایی نسبت به این آزمایش ابراز نگرانی کرده‌اند و مدعی شده‌اند این اقدامات در واقع پوششی برای دست‌یابی به فناوری پرتاب موشک‌های قاره‌‌پیمایی است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند.
 
هفته گذشته ایران در یک روز، چندین موشک بالستیک به فضا پرتاب کرد. آخرین مورد از این نوع آزمایش‌ها بوسیله ایران در سال 2012 انجام شده بود. روز پنجشنبه یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران اعلام کرد این کشور برنامه موشک‌های بالستیک را علی‌رغم تهدیدها در خصوص اعمال تحریم از سوی جامعه بین‌الملل ادامه خواهد داد.
 
به ادعای نگارنده این مطلب، ایران در این گونه آزمایش‌ها از نوعی فناوری استفاده می‌کند که بنابر قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، مرتبط با موشک‌های بالستیکی است که برای حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند. 
 
وزارت خارجه آمریکا معتقد است آزمایش‌های اخیر ایران، تخطی از توافق هسته‌ای این کشور محسوب نمی‌شود؛ اما با قطعنامه 2231 که با توافق ایران در مرحله اجرا ارتباط دارد، در تناقض است.
 
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نگرانی‌های کشورش را در همین خصوص با محمد‌ جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، در میان گذاشت. هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دموکرات آمریکا، نیز خواستار تحریم ایران به دلیل انجام آزمایش‌های اخیر شد. سایر مقامات آمریکا نیز به این آزمایش‌ها واکنش منفی نشان داده‌اند.
 
با این وجود وزارت خارجه آمریکا همچنان با اعمال تحریم علیه ایران موافق نیست و اعلام کرده ابزار تحریم همیشه در دسترس است و در صورت نیاز اعمال خواهد شد. دولت اوباما در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن) چندین فرد و نهاد ایرانی مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک را تحریم کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.