واکنش تند اردوغان به آمریکا: شریک خود را انتخاب کن

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از نزدیکی آمریکا به حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) و تاکید بر اینکه نزدیک به تمامی سلاح های در اختیار پ.ک.ک را سلاح های ساخت آمریکا، روسیه و کشورهای غربی تشکیل می دهد، گفت: باید بدانیم آمریکا هم پیمان ترکیه است یا آنها؟.

 اردوغان این مطلب را در راه بازگشت از سفر خود به آمریکای لاتین و در گفت وگو با خبرنگاران همراه خود عنوان کرد.
رییس جمهور ترکیه با اشاره به مخالفت مجلس این کشور در صدور مجوز به دولت حزب عدالت و توسعه در ماجرای لشکرکشی آمریکا به عراق گفته است: اگر در اول ماه مارس به دولت مجوز اعزام نیرو به عراق داده می شد، ترکیه در میز مذاکره بود و وضعیت عراق اکنون چنین نه می شد.
او با خطا توصیف کردن تصمیم مجلس ترکیه، تصریح کرد: اشتباهی را که در عراق مرتکب شدیم، نمی خواهیم در سوریه مرتکب شویم.
اردوغان گفت: در آن موقع جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا از وی برای مشارکت ترکیه در نیروی اعزامی به عراق کمک خواسته بود که متاسفانه در مجلس با مخالفت خودی ها (نمایندگان حزب عدالت و توسعه) مجوز اعزام نیرو به عراق صادر نشد.
وی افزود: البته بعدا وقتی نخست وزیر شدم و مجوز اعزام نیرو به عراق از مجلس گرفته شد که دیر بود و دوستان کرد عراقی با ورود ارتش ترکیه به منطقه مخالفت کردند.
رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به اینکه آیا در سوریه، در مقابل کار انجام شده قرار گرفته ایم؟ گفت: با تشکیل یک نشست امنیتی موضوع را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد؛ در سوریه تا یک اندازه ای وضعیت تحمل خواهد شد؛ ترکیه مجبور به حفظ حساسیت های خود در سوریه است؛ حریم هوایی ترکیه صرف حریم هوایی این کشور نیست، در عین حال حریم هوایی ناتو نیز محسوب می شود.! ناتو نیز مجبور است گام هایی بر دارد؛ در واقع آنچه رخ می دهد، آزمون جدی برای همه است.
اردوغان ادامه داد: همه چیزها را نمی توان گفت، ولی ترکیه به موقع اقدام مقتضی را خواهد کرد؛ ترکیه با تمام قدرت خود را برای مقابله با همه احتمالات آماده کرده است.
اردوغان در خصوص دیدار نماینده ویژه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با مسوولان پ.ی.د، نیز گفت: برای ترکیه پ.ک.ک و پ.ی.د. یکی است و هر دو سازمان تروریستی هستند. 
وی با انتقاد تند از آمریکا گفت: ما چطور به آمریکا اعتماد کنیم؛ می پرسم شریک آمریکا، ترکیه است یا تروریست ها در کوبانی؟.
اردوغان در همین حال با ادعای اینکه آمریکا بالاخره به چرایی اصرار های ترکیه در خصوص تشکیل منطقه امن در داخل خاک سوریه، واقف شده است، گفت: ترکیه اکنون همزمان با تشدید حملات روسیه و نیروهای دولتی سوریه در حلب با موج تازه ای از آوارگان سوری روبروست؛ ترکیه مجبور باشد این آوارگان را نیز خواهد پذیرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.