گلوبال ریسرچ در گزارشی به بررسی بحران سوریه و توطئه‌های شیطانی آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت.
پروژه شیطانی آمریکا برای اجرا در ایران 

گلوبال ریسرچ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا، پس از توافق 17 کشور برای اجرای آتش‌بس در سوریه، اظهار داشت در مقطع کنونی، توقف درگیری‌ها برای حفظ تمامیت ارضی این کشور، ضروری است. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید آمریکا تنها کشوری نیست که برای جلوگیری از تجزیه سوریه، از مواضع پیشین خود درخصوص بحران این کشور کوتاه آمده است. «ایران،» «روسیه» و «ترکیه» نیز در مقطع کنونی ترجیح داده‌اند از پیگیری اهداف اولیه خود چشم‌پوشی کنند. 

تمامی اعضای «گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه» (آی‌اِس‌اِس‌جی) با اجرای آتش‌بس سوریه موافقت کردند. کشورهای عضو آی‌اِس‌اِس‌جی همچنین توافق کردند آتش‌بس مزبور شامل نبرد علیه گروه‌های تروریستی «داعش،» «جبهه النصره» و «القاعده» نخواهد شد. همچنین، دولت سوریه با استقبال از توقف درگیری‌ها، تأکید کرد به تروریست‌ها اجازه نخواهد داد از این آتش‌بس بهره‌برداری راهبردی و نظامی کنند. 

در این گزارش به نقل از کارشناسان نظامی و امنیتی آمده است: آمریکا و ناتو همواره به دنبال آن بودند تا با تجزیه کشورهای عراق و سوریه و همچنین جدا کردن بخش‌هایی از شمال ایران، «کمربندی» با «تنش‌های محدود اما مداوم»،‌ را در منطقه ایجاد کنند که از دریای مدیترانه شروع شود و با عبور از نقاط مجاور مناطق راهبردی و غنی از منابع طبیعی روسیه، تا پاکستان ادامه یابد. «آقا اِچ امین،» ژنرال پاکستانی، با تأیید این موضوع، اظهار داشت: اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه نیز همسو با این طرح بلندمدت صورت گرفته است. حمایت آمریکا از آتش‌بس سوریه نشان می‌دهد این کشور در مقطع کنونی طرح دیگری را جایگزین پروژه [شیطانی] مزبور کرده است.    

نگارنده سپس می‌افزاید: «ترکیه،» که یکی از اعضای ناتو به شمار می‌رود با این پیش‌شرط که پروژه تجزیه‌ای واشینگتن و ناتو، شامل مناطق جنوبی این کشور نشود، با طرح شیطانی مزبور موافقت کرده است. 

از سوی دیگر، مسکو که از این دسیسه بلندمدت به خوبی آگاه است، از اواسط دهه هشتاد میلادی، همواره از «حزب کارگران ترکیه» (پ‌ک‌ک) حمایت کرده است. در واقع، کرملین از پ‌ک‌ک به عنوان ضربه‌گیری در برابر ناتو استفاده می‌کند. با این اوصاف، انتقادهای شدید مسکو از ترکیه بدلیل بمباران مواضع کردها در سوریه، قابل توجیه است. نگارنده گزارش سپس تصریح می‌کند: نکته جالب اینجاست که آمریکا - به عنوان یکی از اعضای ناتو و متحد ترکیه- ممکن است در نهایت با مسکو بر سر تجزیه ترکیه به توافق برسد. 

در ادامه گزارش آمده است: رژیم صهیونیستی نیز از سال 2011، تمام تلاش و توان خود را برای تشدید بی‌ثباتی در سوریه به کار گرفته است. نگارنده اذعان می‌کند این رژیم از طریق مناطق اشغالی «بلندی‌ها جولان،» مهمات و منابع مالی معارضان سوری، «جبهه النصره» و دیگر گروه‌های تروریستی دیگر را تأمین می‌کند. در ادامه این گزارش به تلاش‌های ناکام این رژیم برای مشروعیت بخشیدن به اشغال بلندی‌های جولان اشاره شده است. اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکنون با درخواست‌های این رژیم در این خصوص مخالفت کرده‌اند. 

در پایان گزارش آمده است: و اما ایران؛ با توجه به اهداف و توطئه‌های برشمرده در این گزارش، مشخص می‌شود چرا ایران بر حفظ تمامیت ارضی «سوریه» و «عراق» تأکید می‌کند. هدف اصلی این کشور مقابله با طرح ناتو و همچنین حفظ مسیر دسترسی به مدیترانه است. نگارنده گزارش مدعی شده است: تهران برای نیل به این هدف، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، نیروی نظامی به سوریه اعزام کرده و حاضر به بهبود روابط  با واشینگتن شده است. حمایت ایران از آتش‌بس سوریه، نیز همسو با سیاست جدید این کشور است.          

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.